Geoblog.pl    marianka    Podróże    Samotna Malta    Most i grzyb

Most i grzyb

Malta
Malta, Dwejra Bay

Malta to zaskakująco zróżnicowany kraj (chociaż ma zaledwie 316 km²!).
Jej przeróżne zakątki i ich legendy mają w sobie dla mnie coś magicznego. Jeden z nich odnalazłam na północno-zachodnim skraju wyspy Gozo, w miejscowości o dziwnie brzmiącej nazwie Dwejra.

Znajdziemy tam Azurre Window, które...
* zgodnie z nazwą jest prawdziwym lazurowym oknem maltańskiego wybrzeża;
* wygląda jak rodem wyciągnięte z jakiejś morskiej baśni;
* jest skalnym mostem, powstałym w wyniku erozji wapiennej skały, z której jest zbudowane;
* stanowi mekkę nurków;
* jego olśniewający kształt od wieków przyciągał przeróżnych podróżnych, każdy bowiem chciał zobaczyć ten skalny cud natury;
* jest dziś opanowane przez tłumy różnorodnych turystów, z których każdy chce zrobić sobie zdjęcie z tym symbolem kraju;
* nic zresztą dziwnego - to niesamowite miejsce było scenerią do wielu powszechnie uwielbianych filmów, takich jak Hrabia Monte Christo czy Gra o Tron!

Podziwiając piękny łuk Azurre Window warto odwrócić się i popatrzeć za siebie, na Fungus Rock, która...
* mimo niepozornego kształtu, jest zdecydowanie bardziej kontrowersyjną maltańską skałą;
* leży w oddaleniu od lądu, u wejścia do zatoki;
* od wieków była przedmiotem chorobliwej zazdrości - pilnie strzegli jej dawni zarządcy wyspy, Zakonnicy Maltańscy;
* jak to w bajkach bywa, taka zazdrość zwykle spowodowana jest przez piękną kobietę lub pieniądze - nie inaczej było tutaj, Fungus Rock zapewniała swojemu właścicielowi bogactwo, i to bogactwo bajkowe;
* jest bowiem porośnięta grzybkiem maltańskim czyli cynomorium szkarłatnym (które wbrew potocznej nazwie nie jest grzybem a rośliną). Ta roślina, ponoć przypominająca ludzkie organy, była używana do celów leczniczych (ha! czego nią nie leczono - od chorób wenerycznych, przez nieregularne miesiączki po nadciśnienie krwi i udary!) i kosztowała dawniej majątek;
* skała ma wygładzone ściany, tak aby utrudnić niepożądanym gościom wspinaczkę na szczyt. Dostać się tam można było jedynie prostą kolejką gondolową (czynną jeszcze do I połowy XIX w.);
* była chroniona przez specjalnie w tym celu wybudowaną wieżę, Dwejra Tower oraz trójkę gwardzistów, czuwających dzień i noc;
* złapany śmiałek, który próbowałby się zakraść na Fungus Rock, skończyłby w więzieniu albo jako niewolnik na galerze;
* chociaż w tej kwestii niewiele się zmieniło - Fungus Rock to w dalszym ciągu obszar ściśle chroniony, znajduje się tu bowiem rezerwat przyrodniczy!

zula - 2015-10-20 16:44
Patrzę na zdjęcia i zrobiło mi się przykro ,że tak krótko byłam na Malcie!
Piękny kraj ...

Eugene
Eugene - 2015-10-21 12:42
Widoki bajeczne! A cynomorium szkarłatne oglądałem w internecie, to rzeczywiście niesamowicie wyglądająca, bylina pasożytnicza. Pozdrawiam.

marianka - 2015-10-21 12:43
@Zula, rzeczywiście to jedno z bardziej malowniczych miejsc na Malcie. Ale zawsze masz przynajmniej powód żeby tam wrócić :)

BPE - 2015-10-27 09:18
podobny skalny łuk był na Islandii......cudowne są te cuda stworzone przez naturę ......uwielbiam !

BoRa - 2015-11-11 21:26
a to ciekawa roślinka, panaceum na wszystkie schorzenia. Ciekawe czy rzeczywiście pomagała, czy tylko tak się zdawało?

Łuk genialny - uwielbiam takie miejsca.

danach - 2015-11-11 22:51
Zula jeszcze raz trzeba pojechać - tym razem na Gozo :)

mamaMa - 2015-11-12 13:28
Przyroda jest niepowtarzalna, wyjatkowa i zachwycajaca, tak cos z niczego - piekna skala, a jaka fascynujaca historia z cynomorium szkarlatnym:-)

tealover - 2016-09-04 19:38
a jak najłatwiej dostać się na Gozo?

marianka - 2016-09-04 20:09
@tealover: polecam kupić bilet na autobusy jeżdżące po Malcie (warto kupić bilet dzienny lub kilku dzienny na wszystkie busy). Jedna z linii podjeżdża prosto pod prom na Gozo, a na tamtej wyspie kolejna linia zabierze Cię prosto do Rabatu, stolicy Gozo :)