Geoblog.pl    marianka    Podróże    Nuestra Andalucía    Andaluzyjska droga

Andaluzyjska droga

Hiszpania
Hiszpania, Huesa

Andaluzyjska droga ma różne oblicza.
Przeważnie myśląc o niej, przychodzą nam przed oczy cuda architektury, niepowtarzalne, pełne życia tradycje i intensywne smaki kulinarne. To zdecydowanie prawda i sama, nawet po tej wyprawie mam podobne andaluzyjskie skojarzenia.
Ale trzeba pamiętać, że andaluzyjska droga pokaże nam także cudowne krajobrazy (nie zawsze pustynne!), sielskie wioski i Parki Narodowe!

Naszym pierwszym andaluzyjskim przystankiem był sam brzeżek Parque Natural de las Sierras de Cazorla. Przekraczając Gwadianę Mniejszą o niezwykłym kolorze (pobliska tama stworzyła to piękny zalew), po prostu musieliśmy się zatrzymać. Jadąc dalej przez te tereny żałowaliśmy bardzo, że nie mamy więcej czasu, bo wypad w pobliskie góry kusił nas bardzo.

Nie był to zresztą jedyny raz, gdy oczarowani nieoczywistym pięknem Andaluzji po prostu musieliśmy się zatrzymać, porzucić auto choć na chwilę i wpatrywać się w to, co przed nami. Przemierzając prowincję Jaén stanęliśmy przy jej absolutnym symbolu, gaju oliwnym. Szaro-zielone, niskie drzewka, ciągnące się rzędami po horyzont zachwycały swoją wolą przetrwania w tej wyschniętej okolicy. Skurczone, jakby w poszukiwaniu wody u korzeni konsekwentnie wzięły we władanie tę krainę i długo potem jeszcze towarzyszyły nam w andaluzyjskiej drodze.

Niedługo potem dane nam było ujrzeć jeszcze jeden prawdziwy symbol andaluzyjskiej drogi - czarnego byka. Stojące samotnie na przydrożnych wzniesieniach buhaje tak bardzo zrosły się z tutejszym krajobrazem, że mało kto pamięta, że dawno temu postawiła je tu firma produkująca sherry (Osbourne) jako swoją reklamę.

Podróżując przez Andaluzję nie można też zapomnieć o jej Białych Miastach. Cudowne Pueblos Blancos, małe białe miasteczka wyraźnie odcinają się śnieżną, wyczyszczoną bielą od surowych, zakurzonych pagórów i wzgórz. Fascynowały one podróżnych tak bardzo, że stworzono nawet specjalny szlak turystyczny Ruta de los pueblos blancos między nimi. Rzeczywiście, wynurzające się gdzieś z dala wapienne ściany domów w małych, sennych miasteczkach miały w sobie coś magicznego.