Geoblog.pl    marianka    Podróże    Słoweńska niespodzianka    Wizytówka

Wizytówka

Słowenia
Słowenia, Ptuj

Ptuj był moim pierwszym zetknięciem ze Słowenią.
Zawsze tak trochę jest, że taka wizytówka staje się pewnego rodzaju metryką, matrycą, do której przyrównuje się kolejne doświadczenia i miejsca. Tak też było i z Ptujem - jego spokojna, cicha i czysta starówka została dla mnie wzorem 'słoweńskości'.

Na miejsce dojechaliśmy nie bardzo późnym, ale bardzo ciemnym już wieczorem. W malutkim miasteczku szybko odnaleźliśmy hostel i korzystając z nie tak późnej godziny, postanowiliśmy wyskoczyć na spacer po mieście. Spodziewałam się typowo wieczornego, zimowego spokoju - miękkiego światła latarni, kilku przechodniów ślizgających się czasem po ledwo zamarzniętych kałużach i kawiarni pełnych czerwononosych, zmarzniętych ludzi sączących grzane wino. A tymczasem... wszędzie było kompletnie pusto!

Zmarznięte, słabo oświetlone ulice, kilka powiewających na wietrze papierowych chorągiewek, pozostałych po nie wiadomo jakim święcie i prawie żadnych ludzi. Paradoksalnie, mimo, że zwykle wolimy gwarne i żywe miasta, to pusty Ptuj miał w sobie wiele uroku. Trochę zresztą tak zapamiętałam całą Słowenię...

Słowenia jest spokojna
... jak stare miasto Ptuja po godzinie 19 w mroźny późnolistopadowy wieczór - kwadratowa wieża miejska z godnością prezentująca wszelkie okoliczne pozostałości antyczne, wbudowane w jej bryłę (Muzeum Povoden), stojący obok cichy, romańsko-gotycki kościół rektorski św. Jerzego i zamykający ten widok cichy ryneczek. Ten mały skwer nie tętnił życiem ani wieczorem ani rano, gdy szukaliśmy śniadaniowej kawy.

Słowenia jest dumna
... jak potężny i prosty w bryle zamek górujący nad starym miastem. Jego pocztówkową sylwetę znajdziemy na każdej pocztówce z Ptuja. Wielokrotnie przebudowywany zgodnie z aktualnie panującymi stylami architektonicznymi nie zatracił swoich właściwości obronnych - podobno aż do najazdów tureckich był uznawany za jedną z najlepszych fortec tej części Europy. Choć dziś 'broni' jedynie zbiorów Muzeum Regionalnego, wciąż robi wrażenie i jest dumą miasta. Bo Słowenia jest dumna ze swojego dziedzictwa. Ten niewielki kraik, wciśnięty między Austrię, Włochy i Chorwację, mylony raz z Jugosławią, a raz ze Słowacją, tym bardziej rozumie konieczność docenienia i dbania o własne dziedzictwo narodowe.

Słowenia jest małomiasteczkowa
... jak urocze ptujskie uliczki i stare kamieniczki z ich ukrytymi miniaturowymi dziedzińczykami. Całe miasteczko, uznawane za jedno z najstarszych i najważniejszych w Słowenii, liczy sobie może z 20 tysięcy mieszkańców i koncentruje się wokół wysokiego zamku i ulicy Prešernova. Większość wartych zobaczenia widokow, zabytków czy budynków (Dom Romański czy Dom Ljutomera) znajdziemy właśnie tutaj.
Kilka ukrytych w zaułkach knajpek (to tutaj w końcu udało nam się znaleźć miejsce pełne tubylców pijących gorącą herbatę!) i schowane urocze podwórka tylko potwierdzają, że życie toczy się tu bocznym, spokojnym torem. I dobrze!

To były moje pierwsze myśli przy stawianiu pierwszych kroków w Słowenii. Choć z czasem doszły nowe skojarzenia, to cały wizerunek tego kraju w moich oczach zasadniczo się nie zmienił - niewielkie państwo, trochę alpejskie, trochę śródziemnomorskie. Ze słowiańską fantazją skrytą za niemieckim porządkiem, włoską pastą i bałkańską rakiją. Różnorodne, ale bardzo spójne. Piękne!