Geoblog.pl    marianka    Podróże    Korona Gór Świata    Litwa: Aukštojas, Grzęda Białoruska, 294 m. [Szczyty Pribałtiki]
2023

Litwa: Aukštojas, Grzęda Białoruska, 294 m. [Szczyty Pribałtiki]

Litwa
Litwa, Aukstojas

Przerwałam na chwilę relację z Arabii, bo chciałabym Wam kogoś przedstawić:
Poznajcie Florę, nową podróżniczkę w naszej ekipie, która parę dni temu skończyła 3 miesiące :)

Gdy Flora miała 1.5 miesiąca wyruszyła w pierwszą podróż w swoim życiu.
Testując czy damy radę w piątkę zmieścić się w aucie razem z bagażami, wózkiem i namiotem, wyruszyliśmy na roadtrip po Krajach Bałtyckich. Plan minimum zakładał dojechanie do Kowna, optimum wejście na wszystkie trzy najwyższe punkty Pribałtiki, a maksimum objazd po tych trzech krajach. Nie mieliśmy spiny, bo wyjazd był testowy, a prawdę mówiąc Flora nie rokowała jako amatorka jazdy autem. Ostatecznie może nie odwiedziliśmy imponującej liczby miejsc, ale wyjazd udał się nam bardzo miły! Pierwsze lody przełamane!

Na pierwszy ogień poszła Litwa. Po dwudniowym pobycie w nieznanym nam dotąd Kownie ruszyliśmy ku naszemu głównemu litewskiemu celowi - Wysokiej Górze vel Aukštojas, czyli jak sama nazwa wskazuje, najwyższemu punktowi tego kraju. Nazwa zresztą jest podwójnie na wyrost, Aukštojas nie jest ani wysoka (294 m.n.p.m) ani w sumie nie jest górą. Jest raczej skromnym pagórem na pograniczu z Białorusią, do tego stopnia mało wybitnym, że przez wiele lat za najwyższą górę uznawano sąsiednią Józefową Górę. Dopiero w 2004 roku postanowiono podejść do tematu poważnie - z Wilna przyjechała tu delegacja z geodezyjnego wydziału Wileńskiego Uniwersytetu Technicznego im. Giedymina, aby dokonać porządnych pomiarów. Niższa o metr Józefowa Góra straciła swój tytuł, po czym na Wysokiej Górze wybudowano wieżę widokową, wytyczono szlaki w okolicy i postawiono tablicę informacyjną. Pełen profesjonalizm!

Relacja ze zdobycia szczytu będzie dość prosta:
Dojechaliśmy autem do parkingu u podnóża góry, wpakowaliśmy Florę do chustonosidła i ruszyliśmy na dobrze oznakowany szlak. Po około 100 metrach polnej drogi odbiliśmy na kolejne 100 metrów dobrze utrzymanej polnej ścieżki. Zanim się dobrze rozpędziliśmy, byliśmy już na szczycie ;) zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia, dziewczyny pogalopowały na pomnikowych koniach (to chyba miejsce do rozpalania rytualnego ognia) i ruszyliśmy dalej. Najwyższy szczyt Litwy zaliczony! Sukces podwójny, bo to pierwszy szczyt, na który Wero weszła całkowicie o własnych siłach ;)

Zanim ruszyliśmy do kolejnego bałtyckiego kraju, odwiedziliśmy jeszcze na Litwie kilka miejsc:
⁃ unescowy Kierniów vel Kernavė, pozostałości ostatniej pogańskiej stolicy w Europie, gdzie faktycznie czuć niesamowitą energię;
⁃ Onikszty vel Anykščiai czyli litewski kurort narciarski (!!!) z najwyższym w kraju kościołem;
⁃ Górę Krzyży koło Szawli - niesamowite miejsce, gdzie kilka niskich kopców pokryte jest lasem krzyży w ilościach nieprawdopodobnych. Od malutkich krzyży na różańcach po gigantyczne, górujące nad okolicą krzyże z drewna. Zaczęto je znosić w to miejsce po upadku Powstania Listopadowego. I zgodnie z prastarym ludzkim instynktem, im bardziej władze (głównie radzieckie) zabraniały stawiania tu krzyży, tym pojawiało się ich więcej :) Dziś stawiania krzyży nikt tu nie zabrania, a miejsce jest celem licznych pielgrzymek.