Geoblog.pl    marianka    Podróże    Korona Gór Polski    Nr 16 - Łysica (612 m), Góry Świętokrzyskie
2019

Nr 16 - Łysica (612 m), Góry Świętokrzyskie

Polska, Łysica
Przejechano 2009 km

Tegorocznego Sylwestra znów udało nam się uczcić wejściem na jeden ze szczytów KGP. Tym razem padło na absolutnie bezśnieżne tej zimy Góry Świętokrzyskie i Łysicę.

Cały wyjazd sylwestrowy spędziliśmy w Świętej Katarzynie, więc chyba najbliżej Łysicy, jak tylko można było. Na szczyt wyruszyliśmy z parkingu przy kościele św. Katarzyny. Szybko minęliśmy znak informujący o tym, że weszliśmy na teren znanej mi wcześniej tylko z harcerskich piosenek Puszczy Jodłowej i ruszyliśmy w górę czerwonym szlakiem. Minęliśmy nie zamarzające zimą Źródło św. Franciszka, tuż po szczytem charakterystyczne dla tych gór gołoborze, i po 40 minutach stanęliśmy na najniższym szczycie KGP!

Trasa jest bardzo łatwa, przygotowana aż za bardzo (jest pełna infrastruktura od poręczy po schodki) i przyjemna. Próbowaliśmy przekonać Różę do samodzielnego zdobycia szczytu, ale wybrała jednak nosidło i drzemkę :)

Nie wiem jak Wy, ale ja pamiętam jeszcze z podstawówki, że najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich to Łysica o wysokości 612 m. Okazuje się jednak, że to nieprawda! W 2018 roku, po dokładnych pomiarach okazało się, że drugi, wschodni wierzchołek Łysicy (zwany także Skałą Agaty) ma niecałe 614 m. i jest wyższy niż wierzchołek zachodni (czyli ten z krzyżem i turystami, tradycyjnie uznawany za wyższy). Co więcej, wierzchołek zachodni, czyli tradycyjna Łysica też okazało się nieco wyższa - ma ponad 613 m. Niewiele to jednak zmieniło - szlak idzie przez wierzchołek zachodni i to tutaj każdy robi sobie pamiątkowe zdjęcie z Łysicy :)

I na koniec, pół żartem pół serio - tradycyjnie podczas Sylwestra robiliśmy z przyjaciółmi przepowiednie co też wydarzy się i co przyniesie nam rok 2020. Uwierzcie, mieliśmy przeróżne pomysły i kreśliliśmy wiele scenariuszy, ale nikt, absolutnie nikt z nas nie przewidział tego, co dzieje się teraz :)
Trzymajcie się ciepło i zdrowo!