Geoblog.pl    marianka    Podróże    Arabia Szczęśliwa - Oman i Emiraty    Cuda między skałami

Cuda między skałami

Oman
Oman, Wadi Shab

Mamy zwyczaj, że podróżując pytamy poznanych miejscowych o ich ulubione miejsca i rekomendacje podróżnicze w danym kraju.
W Omanie na swojej drodze nieustannie słyszeliśmy 'Jedźcie do Wadi Shab!'.

Wybraliśmy się tam pod sam prawie koniec naszej omańskiej podróży.
Przyznam, że po tylu cudownych zobaczonych krajobrazach i nieprawdopodobnych miejscach, zastanawiałam się czy cokolwiek będzie jeszcze w stanie nas zaskoczyć czy zachwycić. Ku naszej wielkiej radości, Wadi Shab nas nie zawiodło - wyszliśmy oczarowani!

Wadi Shab to nadmorski wąwóz wciśnięty między skały (zresztą jego nazwa z arabskiego dokładnie tak się tłumaczy - wąwóz między klifami). Dolina, miejscami bardzo wąska, jest pełną życia oazą. Są tu skupiska zielonych palm, poletka uprawne, baseny pełne turkusowej wody, zmyślne kanały irygacyjne i ukryte przed ciekawskimi wioseczki.

Wszyscy ci, którzy chcą zobaczyć te wspaniałości na własne oczy, muszą zostawić swoje auta na niewielkim parkingu na samym początku doliny, tuż nad brzegiem morza. Ruch samochodowy jest w wadi surowo zabroniony (a szczerze mówiąc, zważywszy na to jak jest ona miejscami wąska, nie bardzo sobie wyobrażam jak miałby on wyglądać).

Następnie czeka nas krótka przeprawa łódką przez niewielką rzekę, a dalej długi marsz w głąb doliny (ok. 2 h). W upalne dni warto mieć ze sobą sporo wody.
Trasa jest moim zdaniem średnio-wymagająca. Wygodne buty się przydadzą, ale trekkingowe sandały powinny w zupełności wystarczyć. Ścieżka miejscami jest wąska, czasem wręcz trudno ją odnaleźć (chociaż gdzieniegdzie jest oznaczona czerwonymi strzałkami), a podczas deszczów może być śliska. Mimo to większość odwiedzających powinna sobie z tą trasą bez problemu poradzić.

A uwierzcie mi, napotkane widoki, będą najlepszą nagrodą. Zwłaszcza, jeśli dojdziecie do końca i zanurzycie się w kryształowo czystych basenach albo znajdziecie ukrytą częściowo pod wodą jaskinię!

Informator
* 1 OMR to ok. 10 zł
* W początkowej części doliny nie wolno pływać w jeziorkach - służą one jako zbiorniki wody pitnej dla mieszkańców.
* W Wadi Szab nie można rozbijać namiotów i zostawać na noc na dziko. Jak w każdym wadi, mogą zdarzyć się tu nagłe powodzie.
* Warto mieć ze sobą kostium kąpielowy!