Geoblog.pl    marianka    Podróże    Haszymidzkie Królestwo Jordanii i przyległości    Przejście przez Morze Czerwone

Przejście przez Morze Czerwone

Izrael
Izrael, Eilat

Z ciekawością patrzyliśmy w morze.
Zachwycaliśmy się bryzą morską, która niosła ten świeży i ciepły zapach kojarzący się z wakacjami (mimo, że to końcówka grudnia, to jednak w końcu byliśmy na wakacjach!), obserwowaliśmy powoli zapalające się światła na brzegach zatoki i próbowaliśmy zgadnąć w którym miejscu zaczyna się już brzeg jordański, a gdzie egipski.

Niemal czuć było jak Izrael klinem wbił się między te dwa kraje i wygryzł sobie drogę ku maleńkiemu kawałkowi linii brzegowej. Ale nic dziwnego. Po prostu musiał.
To tutaj bowiem suchą stopą wyszli na brzeg Izraelici pod wodzą Mojżesza, uciekając z egipskiej niewoli.

Ta historia, którą zna chyba każde dziecko, łatwa do wyobrażenia, trudniejsza do uwierzenia, tutaj wydaje się jeszcze bardziej abstrakcyjna.
Gdzież te zastępy izraelskich uchodźców miałyby się wyłonić z wody, gdy cały brzeg pokryty jest mniej lub bardziej luksusowymi hotelami, naganiaczami z ulotkami w języku rosyjskim, straganową tandetą czy koszmarnie drogimi barami. Po prostu nie ma tu już dla nich miejsca i chyba mało kto o nich jeszcze pamięta.

Trochę się z nimi solidaryzując siedliśmy na morskim brzegu w osłoniętym miejscu i uczciliśmy ich pamięć piwnym toastem.

Następnego ranka przypominaliśmy tych zagubionych Izraelitów dużo bardziej.
Szliśmy na piechotę, na przełaj przez rezerwat pustynnych smoków (naprawdę! tak właśnie nazywają się tutejsze wielkie jaszczury) ku jordańskiej granicy i pustyni, po której latami błądzili ci nieszczęśni Izraelici.

Nam trasa poszła trochę szybciej i po niecałej godzinie stanęliśmy u jordańskich wrót.
Za jedyne 106 NIS od osoby (skandal!) opuściliśmy Izrael i nabywając darmową jordańską wizę (normalnie kosztuje ona 40 JD czyli ok 60$, ale z racji bliskości specjalnej strefy ekonomicznej w Akabie jest to jedynie przejście graniczne, gdzie można dostać ją za darmo) wkroczyliśmy do Haszymidzkiego Królestwa Jordanii.

genek - 2016-01-17 13:51
Jordania - super kraj. W tym samym czasie byli tam również nasi znajomi z dwójką chłopców w wieku Poli. Może udało Wam się spotkać.

marianka - 2016-01-17 14:05
Chyba niestety nie, a to szkoda! W sumie nie spotkaliśmy o dziwo prawie żadnych Polaków na trasie. Rzadko to się zdarza.

zula - 2016-01-17 14:26
Wsiadam w samolot aby za moment poznać nowy Kraj - z wielką ciekawością i podziwem (osobiście bałabym się zwiedzać tamte rejony)
czekam na kolejny rozdział :-)

marianka - 2016-01-17 14:40
Zula, wbrew pozorom w Jordanii było bardzo bezpiecznie!

migot - 2016-01-17 15:28
Czekałam na tę relację ;) Ciekawa jestem, czy nasze odczucia będą podobne :) Pozdrowienia!

genek - 2016-01-17 16:22
obawiam sie jednak ze obecnie polnoc i wschod kraju nie sa zbyt bezpieczne z uwagi na obecnosc okolo 1 mln uchodzcow z Syrii. To samo dotyczy Ammanu. Natomiast oczywiscie Wadi Rum i Petra sa bezpieczne. Jordańczycy jako naród są OK i w zaczepianiem turystów się nie zajmują

BPE - 2016-01-17 17:07
Boże Narodzenie w tym regionie to nasze marzenie ........

marianka - 2016-01-17 17:22
Byliśmy też i na samej północy i trochę na wschodzie i wcale nie było źle.
Szczerze mówiąc obecności uchodźców w ogóle nie czuć (poza znakami prowadzącymi do obozów dla uchodźców), chociaż trudno rozgraniczyć co to znaczy uchodźca w Jordanii - ponad połowa obywateli tego kraju ma uchodźcze pochodzenie. Ale po prostu tam nie ma żadnego problemu z asymilacją :)

lorien
lorien - 2016-01-18 00:01
O rany! Ale jestem nie na czasie, nie miaam pojecia, ze wybywacie na Boze Narodzenie!

A wpis niezwykle klimatyczny, czekam na ciag dalszy:)

stock - 2016-01-18 07:54
Przy tych połączeniach Ryanaira Jordania bardzo kusi. Ale fakt, że pierwszy przystanek Eilat nie jest zbyt atrakcyjny.

danach - 2016-01-25 12:41
Ale podróż, coraz bardziej mnie zaskakujesz :)

mamaMa - 2016-02-05 14:57
Uczucia z dziecinstwa, te biblijne opowiesci bardzo dzialaly na moja wyobraznie, sama nie wiem, czy chcialabym je skonfrontowac z rzeczywistoscia;-)

Bardzo bym chciala! Super, ze moge najpierw u Ciebie poczytac piekne wpisy:-)

mirka66 - 2016-02-05 18:44
Miejsce cudowne na spędzenie świat Bożego Narodzenia.