Geoblog.pl    marianka    Podróże    Korona Gór Polski    Nr 1 - Lackowa (997 m), Beskid Niski

Nr 1 - Lackowa (997 m), Beskid Niski

Polska, Lackowa

Lackowa to moja ulubiona góra.
Powodów jest wiele - duża wybitność, ambitne podejście, wyrazisty kształt, dzicz Beskidu Niskiego i leżąca u jej stóp najpiękniejsza Dolina Bielicznej.
Nie mogłam zacząć od innego szczytu.

Piątkowy wypad był w pełni sfeminizowany - we trójkę w deszczu wyskoczyłyśmy z busa przy wejściu na zielony szlak w Mochnaczce Niżnej. Zdecydowaną zaletą podróżowania w żeńskim gronie (z której zupełnie nie zdawałam sobie sprawy!) jest to, że załatwianie czegokolwiek staje się o wiele łatwiejsze, a wszyscy kierowcy po drodze są o wiele przychylniejsi;)

Deszcz był nam niestraszny (zresztą niedługo potem ustał), droga mijała szybko i raz tylko na Przełęczy Beskid pomyliłyśmy szlak*. Jeszcze tylko słynna 'ściana płaczu' czyli stromizna przed szczytem i pierwszy wierzchołek KGP został zdobyty!

Zeszłyśmy na drugą stronę, w kierunku Ostrego Wierchu, ale szybko, na Przełęczy Pułaskiego skręciłyśmy w dół, w Dolinę Bielicznej. Możemy się kłócić, ale dla mnie to najpiękniejsza beskidzka dolina.
Czuć było, że nastało już lato - trawy już wysokie, zieleń we wszystkich odcieniach, przekwitały ostatnie dzikie róże, a bobrza tama spiętrzyła wodę w potężny basen. Na końcu doliny jeszcze zza zarośli zamigotały nam białe mury małej cerkiewki - freski odmalowywane przez moją siostrę & spółkę jeszcze się trzymają! Stamtąd zaczął się już pospieszny marsz do Izb, na ostatni autobus tego dnia. Na miejscu spotkało nas rozczarowanie, bo do Izb od dawna nie kursuje żadna komunikacja publiczna. Na ostatnich nogach dochodzimy do Banicy, gdzie przemiły dyrektor szkoły załatwia nam stopa na pace kurierskiego dostawczaka.
Jako paczki docieramy do Nowego Sącza, skąd już blisko do...

* Główna droga prowadzi nieco w dół, na Słowację, natomiast właściwy, czerwono-zielony szlak idzie dalej granicą. Łatwo się pomylić, bo ścieżka jest ukryta w krzakach.

BPE - 2014-06-26 09:17
Gratulacje - nam może uda się tam wejść tego lata - z Sącza to już niedaleko - słyszałam różne opinie na temat tej góry, np. że nigdzie nie było tak trudno !

marianka - 2014-06-26 09:26
No faktycznie, samo podejście pod szczyt jest dość wymagające (mówi się, że w Polsce poza Tatrami nie ma drugiego tak ciężkiego podejścia), ale też nie jest znowu aż tak ciężkie, żeby się go jakoś bać;)

genek - 2014-06-26 10:35
Super ze jeździcie stopem. Blisko Nowego Sącza jest Mogielica i Radziejowa. Pewnie poszłyście w Wyspowy, bo na Radziejową raczej byscie inną drogę wybrały. Podejście na Lackową jest naprawdę długie i strome. Stromsze będzie na Waligórę.
My z Polą też pomyliliśmy szlak i naparlismy na Słowację

danach - 2014-06-26 10:57
Ale super wycieczka ( wspinaczka ), a zdjęcia cudne :)

zula - 2014-06-26 11:05
Gratuluję pierwszej z Korony Gór Polski !
Zdjęcia radosne i piękne.

Eugene
Eugene - 2014-06-26 12:06
Pierwsza perła w koronie zdobyta - gratuluję.
Na Lackowej jeszcze nie byłem, ale polecam też sąsiedni szczyt u Słowaków Busov. Dolina Bielicznej robi niesamowite wrażenie, wkoło trawa i biała cerkiewka, świadectwo, że kiedyś mieszkali tu ludzie.
Świetne zdjęcia.

BoRa - 2014-06-26 18:41
Moje gratulacje!
Wielkie odliczanie rozpoczęte. Pierwszy zaliczony pozostało jeszcze 27.
Skoro cel wyznaczony to trzymam kciuki, żeby się udało.
Ja tak jak Blanka raczej traktuję to jako zabawę, bez granic czasowych ale muszę przyznać że wkręca bardzo i już nie mogę doczekać się kiedy zdobędę następny szczyt.

paniczewpodrozy
paniczewpodrozy - 2014-06-26 19:39
Pięknie :) Gratulujemy i będziemy kibicować!

mamaMa - 2014-06-26 20:15
Jakie fajne trzy dziewczyny!
A zdjecia bardzo wymowne, czerwcowo-wykwinte, prawdziwie letni klimat - jak napisalas.

zuzkakom
zuzkakom - 2014-07-13 11:50
Sympatyczny ten dyrektor :) zdjęcia jak zwykle żyleta!