Geoblog.pl    marianka    Podróże    Podzielona wyspa Afrodyty - Cypr    Białe Opactwo

Białe Opactwo

Cypr
Cypr, Bellapais

O poranku nikt tu się nie spieszy. A już na pewno nie w niedzielę.
Niespieszne jest nawet słońce z wolna zaczynające rozgrzewać każdy odsłonięty zakątek. Psy powoli przesuwają się w stronę cienia, zaspani kelnerzy z wolna ściągają krzesła ze barowych stolików, a my leniwie debatujemy gdzie by się tu udać na śniadanie.

Bo wybór jest nie jest łatwy.
Ale zanim jednak odsądzicie mnie od czci i wiary za promowane tutaj dylematy 'pierwszego świata', dajcie się też chociaż trochę oczarować miejscami, do których zabrali nas nasi gospodarze!

Pierwsze z nich to Green Heights Botanical Garden, jak sama nazwa wskazuje ogród botaniczny. Nie ma on jednak nic wspólnego z nudnymi szlakami wytyczonymi między smutnymi drzewami z przypiętymi tabliczkami! Tutaj, pośród bujnej, nieco dzikiej roślinności ustawiono stoliki i parasole, wypuszczono krzykliwe pawie i leniwe koty, urządzono relaksujący basen i podano do stołu. Samego miejsca reklamować bardziej już chyba nie trzeba, natomiast o tutejszej kuchni jeszcze wspomnę potem;)

Nic nie robi lepiej na beztroski niedzielny poranek (och, jak nieczęsto mi się takie dni zdarzają!) niż towarzystwo równie leniwych ludzi!
Nie mogliśmy wybrać lepiej - drugie miejsce to Bellapais, które słynie jako miasto, gdzie żyją najbardziej leniwi ludzie na Cyprze. Czy to prawda, trudno było nam stwierdzić, za to z przyjemnością daliśmy się 'opętać' tutejszej spokojnie magicznej atmosferze.

Trudno dziś uwierzyć, że pierwotne dzieje tego miejsca nie były aż tak sielankowe. Osiedlili się tutaj przerażeni mnisi Augustianie, zbiegli w XI i XII w. z najeżdżanej Palestyny. Założyli klasztor św. Marii Górskiej, który szybko zaczął opływać w bogactwo, powiększane jeszcze przez wpływy z pielgrzymek do przechowywanych tu relikwii Krzyża Świętego (ukradzionych zresztą podczas jednego z najazdów zdradzieckich Genueńczyków). Z niegdyś pobożnymi mnichami stało się wtedy coś złego i zaczęli zażywać takich uciech, że siali straszliwe zgorszenie wśród okolicznej ludności (nie wystarczało im nawet po jednej kochance, a po pewnym czasie przestali nawet przyjmować nowicjuszy, bowiem na nowe miejsca przyjmowano... dzieci zakonników!!!). Zepsuciu kres położyło... zdobycie wyspy przez Turków. Przekazali oni klasztor w ręce tutejszego Kościoła Prawosławnego, który jednak nie umiał uchronić kompleksu od popadnięcia w ruinę.

I właśnie tą ruiną dziś się zachwycaliśmy.
W jej cieniu urządzono niezwykłą restaurację (Kybele) z widokiem na północne wybrzeże z jednej strony i na ostałe gotyckie kolumny z drugiej. Urządza się tu też koncerty muzyki poważnej. Całkiem nie daleko rośnie też Drzewo Lenistwa (nomen omen!), w którego cieniu znajduje się kolejna knajpka, oblegana przez brytyjskich emerytów, nowych, pokojowych okupantów tego miejsca...

Rozmarzyłam się przypominając sobie spokojny, słoneczny klimat tego miejsca. Ale nie ma mowy, stop lenistwu! Przenosimy się gdzieś, gdzie o spokoju nie ma mowy!