Geoblog.pl    marianka    Podróże    W sercu Iberii - Madryt i Kastylia    Nie tylko paella

Nie tylko paella

Hiszpania
Hiszpania, Madrid

Każdy kto myśli jednocześnie o Hiszpanii i jedzeniu natychmiast ma kilka skojarzeń. Paella, churros czy tapas to pierwsze z nich.

Nie będę ukrywać, że jako dla wielkiego łasucha, kulinarny aspekt naszej wycieczki pozostawał dla mnie nie bez znaczenia;)
Tak więc dla wszystkich tych, którzy są ciekawi co jeszcze poza (przepyszną!) paellą w sercu Hiszpanii można zjeść, prezentuję poniższe zestawienie:

Najważniejszy posiłek dnia, czyli śniadanie! Do wyboru mamy kilka opcji, z których najpopularniejsze to:
1. tortilla (czasem w towarzystwie bułki) i sok pomarańczowy
2. gęsta, mocna czekolada i churros
3. lekki rogalik i kawa

Gdy zgłodniejemy, czas na tapasy, czyli m.in.:
1. klasyka czyli 'jamon serrano' (czyli kanapka z długodojrzewającą szynką)
2. chorizo czyli pikantna kiełbaska
3. oliwki
4. kawałek tortilli
5. przeróżne owoce morza (mimo, że do morza stąd daleko, to 'nadmorska' kuchnia jest tu niezwykle popularna)
6. 'patatas bravas' czyli przypiekane ziemniaczki w przyprawach i majonezowym albo pomidorowym sosie

Obiad zaczynamy od przystawek, np.:
1. pieczone papryki faszerowane dorszem
2. fasola (w tym regionie kochają fasolę!) z owocami morza, np. krewetkami
3. klasyczne gazpacho
4. zupa kastylijska czyli bulion z jajkiem

Głównym daniem może być:
1. kuropatwa (zwłaszcza w Toledo!)
2. flaki
3. wszelkie rodzaje mięs, zwłaszcza czerwone: wieprzowina i wołowina
4. trochę trudniej dostępna, aczkolwiek bardzo kochana jest dziczyzna
5. paella (mięsna, z owocami morza, albo najbardziej tu popularna - mixta)
6. 'fabada' czyli jednogarnkowa potrawka z fasoli i wieprzowiny
7. kociołek madrycki czyli jednogarnkowa mieszanka tego, co akurat było pod ręką...

A na deser...
1. marcepan (w Toledo)
2. kawałek biszkoptowego ciasta (nie wiem czemu, ale w każdym miejscu nań trafialiśmy)
3. arroz con leche czyli pospolity ryż na mleku (często z wanilią i dodatkiem owoców albo aromatów cytrusowych)
4. karmelowy flan

Wszystko to obowiązkowo popijamy winem, sherry albo sangrią!

A na koniec zdradzę jeszcze, że tamtejsze specjały tak nam posmakowały, że wyjeżdżając kupiliśmy hiszpańską książkę kucharską i planujemy stać się specjalistami w kwestii tapasów;) Jeśli będziecie przypadkiem w Krakowie, to wpadnijcie spróbować!;)

lorien
lorien - 2013-05-08 21:22
Mowisz, masz. Przybywam do Krakowa 6 czerwca:D
Bedziesz miec troche czasu, zeby osiagnac mistrzostwo;)

marianka - 2013-05-08 21:23
Jupi!! Strasznie się cieszę Basieńka!
I powiem tylko, że w jednym jestem już całkiem dobra, wiesz kolację masz jak w banku!

zula - 2013-05-08 21:55
Bardzo podoba mi się kulinarny temat wyjazdu -
wybieram desery ;)

mirka66 - 2013-05-09 18:23
Patrzac na te zdjecia zglodnialam.:)

BoRa - 2013-05-09 20:06
Pewnikiem ja się na kolację w Krakowie nie załapię, ale, ale apetytu narobiłaś, więc cichutko chciałabym poprosić o jakiś sprawdzony przepis. Może też mi się uda coś po hiszpańsku przekąsić.

paniczewpodrozy
paniczewpodrozy - 2013-05-09 23:24
Pieczona papryka faszerowana dorszem to nasze ulubione madryckie danie. A sama idea tapas to chyba najlepsze co Hiszpanie zaoferowali światu :) Marianko, jak dalej tak będziesz tymi tapasami zachęcać, to Twoja kuchnia przeżyje prawdziwe oblężenie ;)

marianka - 2013-05-10 08:19
Ale ja bardzo lubię gości, więc tylko czekam:D!!

geminus
geminus - 2013-05-12 00:16
Katujesz mnie tymi fotkami. Mam duza nadwage a po ogladnieciu fot i przeczytaniu jadlospisu zrujnowalem swoja lodowke. Dopiero bedzie sie dzialo jak zonka rano wstanie i to zobaczy.

tealover - 2013-05-17 20:22
na samą myśl o tortilli leci mi ślina :P na szczęście w akademiku mam sporo Hiszpanów, to co jakiś zcas ktoś mnei częstuje :D