Geoblog.pl    marianka    Podróże    Le Soleil Toute l'Année sur la Côte d'Azur!    Martwe piękno

Martwe piękno

Francja
Francja, Éze

Èze to...
malownicza wioska na szczycie wzgórza z cudownymi widokami na morze,
jakby zastygła w pozie sprzed setek lat,
mrożące krew w żyłach opowieści o bezlitosnych korsarzach i Saracenach torturujących bezbronnych wieśniaków,
których nie umiała osłonić nawet solidna, XIV-wieczna brama obronna,
to trwały symbol nadziei, jaką daje wciąż odbudowywana ruina,
średniowieczne grube mury małych kamieniczek, wąskie, romańskie okienka i autentyczne szyldy oberż i sklepików,
ogrody na dachach i stare kominy,
miejsce, które zainspirowało Nietzschego do pisania Tako rzecze Zaratustra i dawało wypoczynek Waltowi Disney'owi.

Ale jednocześnie Èze to...
twór odtworzony, wydaje się, głównie na potrzeby turystów,
gdzie da się odczuć brak prania wiszącego na sznurkach pomiędzy domami, nawoływania dzieci na obiad czy wałęsających się głodnych psów i kotów,
a jedynymi prawdziwymi mieszkańcami są pracownicy hoteli i knajpek,
gdzie po zmierzchu uliczki zamierają w totalnym bezruchu,
a ogród egzotyczny na szczycie wzgórza z kolekcją sukulentów i kaktusów stanowi dobrą metaforę żywotności tego miejsca...

Mimo wszystko jednak wierzę, że miasteczko, gdzie życie toczy się zmiennymi kolejami losu już od czasów Fenicjan,
tak łatwo się nie podda i nie da ususzyć.
Nie na darmo motto tego miejsca to 'W śmierci się odradzam'!

rav
rav - 2012-04-25 13:10
czuję się mocno zachęcony do odwiedzenia Èze!
podoba mi się sposób w jaki opisujesz tę wycieczkę. tak trzymać!

marianka - 2012-04-25 13:15
Dzięki Rav;) A Prowansję polecam bardzo, choć Eze o palindromowej nazwie (we Francji tylko 5 miejscowości ma nazwę-palindrom:D) nie jest moim faworytem;)

zula - 2012-04-25 14:24
Zdjęcia nocne Eze piękne i ...już jestem ciekawa co było dalej czy Grasse czy Sant Paul a może San Remo ?!

marianka - 2012-04-25 14:26
Zaraz rozjaśnię wątpliwości, powiem tylko, że jeden z Pani strzałów jest trafiony;)

mamaMa - 2012-04-25 17:07
Na zdjęciach wygląda bardzo, bardzo, ale z opisu wynika, że komercja?

marianka - 2012-04-25 17:11
Mnie nie do końca urzekło - wydawało się trochę turystyczną wydmuszką, choć bardzo piękną. Trochę jak Dubrownik. Ale po prostu może dlatego, że ja wolę miejsca może mniej dopieszczone, ale żywsze;)

mirka66 - 2012-04-25 19:22
Piekne miejsce.Uwielbiam zdjecia robione noca.:)

Hania
Hania - 2012-04-28 23:57
Podróż zaplanowana i zrealizowana w zawrotnym tempie. To mi się podoba! Super miejsce i super zdjęcia! Czekałam na nie po Twojej zapowiedzi.