Geoblog.pl    marianka    Podróże    Arabia Szczęśliwa - Oman i Emiraty    Piątkowe muzea

Piątkowe muzea

Zjednoczone Emiraty Arabskie
Zjednoczone Emiraty Arabskie, Sharjah

Dam Wam dobrą, pożyteczną i, niestety, sprawdzoną radę: nie jedźcie do Szardży, kulturalnej stolicy Emiratów (i trzeciego miasta kraju) w piątek rano.

W porze, która jest dedykowana modlitwie i rodzinie, miasto jest jakby umarłe. Tylko kilkoro azjatyckich emigrantów, razem ze znudzonymi kotami, próbuje jakoś przetrwać ten martwy czas w cieniu. Muzea, z których słynie ta kulturalna stolica Arabskiego Świata (w roku 1998 Szardża została ogłoszona przez UNESCO kulturalną stolicą Arabskiego Świata) są zamknięte, kawiarnie są nieczynne, a nawet bramy rewitalizowanej dzielnicy tradycyjnej Heritage Area są zamknięte na trzy spusty. Drzwi słynnego meczetu Króla Fajsala też są dla niewiernych w piątek zamknięte.

W piątek rano nie wejdziecie więc do Muzeum Sztuki, gdzie słynący z zamiłowania do malarstwa i rzeźby szejkowie Al Qasimi (od XVIII w. rządzący tym emiratem) zgromadzili swoje bogate zbiory, zakładając to największe w całym regionie Zatoki Perskiej muzeum sztuki. Nie zwiedzicie też Muzeum Cywilizacji Islamskiej ani nawet ulokowanego w samym centrum Muzeum Kaligrafii. Muzeum Morskie oraz Sharjah Aquarium też będą będą mieć drzwi zamknięte. Tak samo z Muzeum Klasycznych Aut, Muzeum Archeologicznym czy Parkiem Pustynnym. Nawet najstarszy w ZEA targ, Suk Al Arsah w piątki rano jest jakby martwy.

W piątek rano w Szardży zostanie Wam tylko spokojny spacer rozpalonym w słońcu nadmorskim Corniche, tęskne spojrzenie na nieczynny Rybny Targ i zerknięcie na imponujący plac Sharjah Cultural Square z olbrzymim pomnikiem przedstawiającym Koran.
W piątkowy poranek, stolica kultury Emiratów, bogata Szardża niczym się nie różni od pierwszego lepszego miasta przy pustynnej, zakurzonej, arabskiej drodze.