Geoblog.pl    marianka    Podróże    Samotna Malta    Cudowna zatoka

Cudowna zatoka

Malta
Malta, Mellieħa

Mellieħa była dla mnie szybkim przystankiem w drodze powrotnej ku maltańskiej stolicy.

Ale całe szczęście, że się tam zatrzymałam, bo Mellieħa...
* to miejscowość o idealnym wręcz położeniu na wzgórzu (z którego widać wspaniale wybrzeże, plaże i malowniczą starówkę);
* doskonałe miejsce na wieczorny, szybki spacer;
* nie dziwi więc, że to miejsce szczególnie ukochane przez różnorakich turystów (a zwłaszcza tych lubiących wspaniałe piaszczyste plaże)
* a także tych, którzy podróżują z dziećmi - w pobliżu znajduje się Popeye Village, sztuczna wioska zbudowana na potrzeby musicalu Popeye. Do dziś ostały się tu kolorowe domki, zjeżdżalnie, basen i filmowe dekoracje!

Dla tych, którzy lubią zanurzyć się w historii, Mellieħa też będzie dobrym przystankiem, bowiem...
* zamieszkana jest od niepamiętnych czasów (i ponoć da się gdzieś zobaczyć resztki tych starych, megalitycznych budowli w pobliżu)
* w czasach rzymskich urzędowali tu troglodyci, mieszkający w okolicznych jaskiniach, które porzucili dopiero w erze Bizancjum, tuż przed tym, gdy...
* okolica wyludniła się zupełnie pod panowaniem Arabów, prawdopodobnie na skutek najazdów muzułmańskich korsarzy;
* szczęśliwie czasy joannitów przyniosły spokój tym terenom, głównie dzięki porządnym fortyfikacjom (z wieżą św. Agaty na czele)
* dzisiejszy wygląd miasto zawdzięcza panowaniu Brytyjczyków i przeprowadzonej przez nich przebudowie miasta w XIX w.
* natomiast jego największą chyba atrakcją są schrony przeciwlotnicze z czasów II wojny światowej. Podobno ich długość wynosi 500m, co czyni je jednymi z największymi schronów na Malcie.

Mellieħa to także wdzięczne miejsce dla tych, którzy lubią legendy, skojarzenia i mniej potwierdzone historie...
* bowiem sama nazwa miasta pochodzi od arabskiego słowa sól - patrząc na pozostałości panwii solnych można więc sobie wyobrazić, że niegdyś był to prężny ośrodek handlu tych drogocennym kruszcem;
* samo miasto leży w pobliżu Zatoki św. Pawła, to tu wg podań święty apostoł przybił i głosił Ewangelię;
* nauka apostołów trzyma się tu wyjątkowo prężnie - nad miasteczkiem góruje kościół Naszej Pani Zwycięskiej, świątynia wzniesiona w XVI w., kryjąca w sobie cudowny malunek Matki Boskiej, namalowany ponoć przez samego św. Łukasza!
* niewiele dalej, po drugiej stronie ulicy znajduje się inna znana świątynia, kaplica Naszej Pani z Groty, gdzie znajduje się cudowny posąg Matki Bożej.